Followers

Friday, August 19, 2011

Chip Pemprossesan = Human Brain !!!

1st korang mesti tertanya-tanya :
  
Dah ada ke??? 

     Dah boleh capai ke tahap sama dengan Akal kita??   

Betul ker sama dengan kemampuan akal kita?? 


Jawapan Yang GKA bagi adalah iya, nak taw kenape?? korang baca sampai abis tahulah knape...Wahhhh,memang pencapaian yang boleh di banggakan tapi GKA rasa Akal lagi better and it more complicated lah nk tiruuu...Korang rase caner?? Korang bacalah article yang GKA jumpa nie....


IBM telah mengumumkan satu cip mereka cipta yang boleh berfungsi seperti akal manusia. Cip ini di bina unutuk meniru keblehan otak untuk bertindak,persepsi dan kognisi iaitu bermakna ia boleh belajar melalui pengalaman,mencari korelasi,membuat hipotesis, mengingati dan belajar daripada apa yang di hasilkan.
          Walaubagaimanapun,cip ini bmasih dalam peringkat ujian tetapi boleh dibina sisitem komputer yang memahami dan meniru tingkah laku manusia serta melakukan ukuran terhadap alam sekitar yang boleh membantu manusia mengeluarkan amaran becana pada masa akan datang.

IBM juga mengatakan industri perucitan boleh mendapat manfaat dariopada penyelidikan contohnya dalam sarung tangan yag boleh menbantu memantau bau,tekstur,suhu dan bahan tercemar .

"Cip ini adalah satu lagi langkah penting dalam evolusi komputer dari kalkulator kepada sistem pembelajaran, menandakan permulaan generasi komputer dan aplikasi mereka dalam perniagaan, sains dan kerajaan baru," kata IBM Penyelidikan projek pemimpin, Dharmendra Modha.

IBM dan rakan-rakan akademik telah diberikan $ 21m (£ 12.7m) oleh US Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) untuk terus membangunkan generasi cip yang sedang diuji di New York dan California.  
p/s : teknologi bergerak dengan pantas, sampai GKA pon tak dapat nak ikut


source : Link

2 comments:

kecohabes said...

xcaya2,xda ape yg boleh capai ciptaan -Nya... :)

GKA said...

betui5x

GKA VIDEO BUSUK