Followers

Wednesday, August 31, 2011

Jambatan paling cantik di dunia

Jambatan merupakan satu ikon bagi negara-negara yang membantu navigasi lalu lintas yang digunakan untuk melintasi halangan fizikal terutamanya sungai,terusan tali air dan macam-macamlah. So kali nie GKA nak share dengan korang jambatan yang paling cantik dan popular. Calon-calon jambatan cantik adalah seperti berikut :
The Tower Bridge : Terletak di antara sungai Thamas di London dan merupakan jambatan yang terkenal di dunia. IA merupakan satu pencapaian kejuruteraan yang mengangumkan kerana pembinaanya tidak mengganggu laluan air dan juga boleh di guna untuk lalu-lintas.

 Westminster Bridge : Jambatan ini di hormati kerana strukturnya yang paling lengkap dan elegan. Ia di bina daripada batu sepenuhnya .Iamya terletak di antara Westminger and Lambeth.

 Bosphorus atau Bosphorus Ia menghubungkan Laut Hitam dengan Laut Marmara (yang disambungkan oleh Dardanelles Laut Aegean, dan dengan itu ke Laut Mediterranean). Ia adalah kira-kira 30 km (19 batu) panjang, dengan lebar maksimum 3.700 m (12.139 kaki).
 San-Francisco-Oakland Bay Bridge : adalah jambatan tol yang terbentang di San Francisco Bay dan menghubungkan bandar-bandar California Oakland dan San Francisco di Amerika Syarikat. Ianya telah direka oleh Charles H. Purcell, dan dibina oleh Amerika Syarikat Bridge, ia dibuka untuk lalu lintas pada November 12, 1936, enam bulan sebelum jambatan Golden Gate. Ia pada asalnya membawa lalu lintas mobil di dek atas, dan trak dan kereta api yang lebih rendah, tetapi selepas penutupan Sistem Utama, dek yang lebih rendah telah ditukar kepada lalu lintas jalan juga.


The Brooklyn Bridge : Merupakan jambatan gantung yang paling lama di US. Pada masa ia di buka,ia merupakan jambatan gantung yang paling panjang di mana ia menghubungkan New York dan Brooklyn.

2 comments:

cindelaras said...

nice post!!

rencananya kelak akan dibangun jembatan selat malaka yang akan menghubungkan pulau sumatera dan semenanjung malaya..
semoga kelak akan menjadi salah satu jembatan terindah di dunia..
:D

KuuSyafiqah said...

waa, memang cantik.

GKA VIDEO BUSUK