Followers

Saturday, July 9, 2011

Haiwan bukan serangga paling kecik di dunia

Kali nie GKA nak share dengan korang semua tentang haiwan paling kecik di dunia tapi yang GKA kongsi nie bukan dari jenis serangga k...Serangga tu memang la confirm kecik giler tp nie sah-sah bukan serangga k...Kali pertama GKA tengok macam tak percaya ajer,tapi terimalah hakikat ianya reality....GKA tak tahulah kenape bentuknya kecik ajer, maybe ada masalah genetik kot,itu GKA tak sure k...Jom kita tgk k...

1. Smallest Dog in the world



Anjing kecil ini dinamakan Ducky dan ianya tinggal di Massachusetts, Amerika Syarikat, saiz ia hanya 4.9 inci tinggi (12.4 cm). Anjing disenaraikan di Buku Guinness sebagai anjing terkecil di dunia dan menggantikan bekas anjing terkecil (Yorkshire Terrier).



2. Smallest Snake in the world

Nama binomial ular ini ialah Leptotyphlops Carlae dan ia boleh didapati di Caribbean Island, Blair Hedges. Apabila ular ini terbentang, panjangnya hanya 4 inci.


3. Smallest Fish in the world


Ikan terkecil dunia ditemui di Pulau Sumatra, Indonesia, pada Januari 2006. Ikan keluarga gourami atau Paedocypris Progenetica. Panjang ikan semata-mata 7, 9 mm atau 0, 3 inci.

4. Smallest Cat in the world

Kucing terkecil di dunia ini memasuki rekod Guinness World in 2004. Ianya ditemui di Illinois dan berat badan itu hanya £ 3. Nama kucing ini Perkin, Ill dan ia tinggal di tengah-tengah Illinois.


5. Smallest Hamster in the World


Hamster yang kecil dan tidak mampu berbuat apa-apa ini dinamakan peewee. Saiznya adalah sedikit lebih besar daripada duit syiling 50 sen dan berat kurang dari 1 auns. 3 minggu selepas hamster dilahirkan, ia berhenti membesar.


6. Smallest chameleon in the World

Brookesia Minima adalah spesies chameleon terkecil di dunia yang ditemui. Panjang purata adalah sekitar 0.50 inci dan habitat yang boleh ditemui di pantai barat utara Madagascar.

4 comments:

zety said...

=)

nak bela kucing tu la.senang masuk dlm poket

Irshadim said...

tak sabar nak bela gajah besar hamster

GKA said...

gajah besar hamster??? Gilokopo...

hyemynameisrasyid said...

bapak ar.,hamster tu comel gila siot.,kalau bela mmg habuan terpijak je.,haha!

GKA VIDEO BUSUK