Followers

Wednesday, July 6, 2011

Haiwan yang besar gilo...Mai tengok sat

  10. Giant Rabbit



Ini adalah Amy dan dia adalah arnab Giant Continental yang terbesar di muka bumi. Arnab adalah 4 kaki panjang dan weightis 56 pounds/25.401 kilogram. Arnab yang comel telah meninggal dunia pada tahun 1999 dan Ralph, salah satu anaknya, nampaknya akan memecahkan skor ibu sendiri.


9.Biggest Crocodile

Buaya terbesar ialah buaya yang hidup di air masin yang ditemui di Australia di sekitar tahun 2006. ia adalah 6.6 meter panjang atau sekitar 21,33 feet.

8. Tallest Frog in the world


Conraua Goliat atau katak Goliat biasenya ditemui di bahagian bawah berpasir di sekitar Afrika Barat (Gabon). Katak ini dikenali sebagai katak yang tertinggi di dunia kerana ia boleh mengembang 13 inci atau 33 cm panjang. Berat sekitar 3kg dan yang membuat katak itu dikenali sebagai salah satu katak yang paling berat di muka bumi.


7.Tallest Dog in the world

Gibson, adalah nama anjing ini dan dikenali sebagai anjing yang tertinggi di dunia selepas rasmi Rekod Dunia Guinness mengukur pada tahun 2004. Tinggi Anjing ini adalah 107 cm (42,2 inci). Sejak anjing itu dicatatkan dalam Guinness, majalah anjing telah menerbitkan bukunya sendiri dan bertajuk GibsonSpeaks.


6. Biggest Pig in the world

Xu Changjin, seorang petani di Wafangdian bandar, merupakan pemilik babi gergasi ini.Dia telah merawat babi ini selama 5 tahun sehingga ia berat 900 kg (1984 paun) sebelum babi meninggal dunia pada Februari 5, 2004. Guinness rekod dunia telah menyenaraikan babi ini dalam buku mereka dan kini, babi yang telah mati ini di letakkan di Liaoning Provincial Museum Pertanian.


5.Biggest Cow in the world 

Lembu ini dinamakan Cili. Cili, merupakan selembu jantan muda yang besar, berdiri setinggi 6ins 6ft dan berat lebih daripada satu tan. Tidak ada penjagaan yang khas untuk merawat lembu jantan gergasi ini. Hanya rumput hijau apa yang membuat lembu berkembang ini besar.

4.Biggest cat in the world
Singa ini adalah satu spesies Liger (setenga singa-setengah harimau). Singa ini hidup dalam hutan di Miami dan ia bernama Hercules. Guinness Book of World Records menyenaraikan liger kerana berat 900 lbs. Tiada kucing hidup yang lain di dunia yang lebih besar daripada ini.

3. The Biggest Stingray ever caught in the world

Berat 349,2 kg dan ia dicatatkan sebagai pari Terbesar pernah ditangkap. Memerlukan 13 orang untuk mengeluarkan ikan pari ini daripada airuntuk diskalakan. Ian Welch adalah seorang nelayan bertuah yang menangkap ikan pari ini.

2. Tallest Horse in the world

Ini adalah kuda lumba Belgium yang dinamakan Radar. Tingginya adalah 1,9304 meter dan 3-1/2 inci tinggi. Kuda ini makan 8-16 kg gandum dan 20 gelen air setiap hari. Berat Terakhir yang dicatatkan ialah 1088,6 kg. Walaupun ia tidak dapat berlari dengan pantas, saya pasti kuda itu mempunyai kuasa yang besar.

1. Biggest Catfish ever caught in the world

Spesis ikan ini adalah keli Giant Mekong dan ia direkodkan sebagai ikan keli terbesar yang pernah ditangkap kerana saiznya hampir sembilan kaki panjang atau 2.7 meter. Ikan keli ini telah ditangkap di utara Thailand di 2005.Pada masa ia di tangkap,berat ikan ini adalah 293,02 kg   


3 comments:

Syazwan Che Deraman said...

gila ahh..
bapok besoorr..
heheh

yaya_flanella said...

singa ke kucing tu? =='

hyemynameisrasyid said...

pergh.,babi tu besar gila kot.,

GKA VIDEO BUSUK