Followers

Sunday, June 26, 2011

Bangunan Paling unik di dunia....Korang taw ape??

Agak2 korang semua bangunan ape yang termasuk dalam bangunan paling unik nie erk??? Cuba pikir betui2,tp kalu xtaw gak meh gak bgtaw...GKA pon xtaw gak bangunan ape, tp GKA tanya Mr Google lorrr....Sure Mr google taw la...hihihiiii....Calon-calon bangunan  paling unik adalah!!!
 

1.Kansas City Public Library


Di Newton, Kansas, terdapat sebuah perpustakaan itu dibuat agar kelihatan seperti rak buku yang besar. Memang sebijik macam buku daaaaa....cantik gak nihhh



2. Sofitel Hotel Tokyo

Salah satu ciri paling utama bangunan ini merupakan struktur utama bangunan yang kelihatan seperti 5segi trapezoid yang berakhir dengan menara yang terletak di bahagian atas bangunan tersebut. Bilik tidur di hotel kelihatan seperti dahan pokok terus terikat kepada mangsa tanpa koridor dan trapeziums adalah unit bilik tidur di hotel.


most unique buildings in the world sofitel hotel Tokyo 195x300 Top 10 Most Unique Buildings In The World
Sofitel Hotel Tokyo
most unique buildings in the world sofitel hotel Tokyo facilities 300x214 Top 10 Most Unique Buildings In The World


 

3.The Dancing House

Reka bentuk bangunan itu kelihatan sangat moden dan menjadi kontroversi di masa itu. Tetapi Presiden Czech, Vaclav Havel, benar-benar suka dan berharap bangunan ini akan menjadi pusat aktiviti kebudayaan akan. Bangunan ini telah dinamakan sebagai "Fred dan Ginger", yang merupakan nama penyanyi dan penari terkenal dari Amerika Syarikat untuk melihat kehidupan bangunan ini adalah sama seperti sepasang penari.

 

 4. The Astra House – Hamburg, Germany

Bangunan Dewan Astra sebenarnya adalah tempat pembuatan bir di Hamburg, Jerman. Lantai boleh bergerak ke atas atau ke bawah pada ruang teras kurus itu. Walaupun bangunan yang unik telah musnah sekarang. Salah satu daripada jenama itu bir lebih terkenal baru-baru ini dibeli oleh syarikat minuman yang besar. Dan bahawa jenama bir dipanggil Astra.

most unique buildings in the world the astra house 273x300 Top 10 Most Unique Buildings In The World

 

5. The Crooked House

Terletak di Sopot, Poland, rumah bengkok ini dibina pada tahun 2003. Reka bentuk bangunan telah diilhamkan oleh seorang kanak-kanak yang terkenal buku ilustrator Jan Marcin dan pelukis Sweden, Per Dahlbergs' gambar dan lukisan. GKA xtaw ape yang special pasai banguanan nihhh...blurrrrr



6. Piano House – Huainan, China

Bangunan unik dengan berbentuk piano ini terletak di Suatu Wilayah Hui, China. Pada biola ada eskalator menuju ke bangunan dan di bahagian dalam ada rancangan pembangunan di wilayah untuk menarik pelabur.

most unique buildings in the world piano house China 300x205 Top 10 Most Unique Buildings In The World

 


7. Basketball Longaberber HQ Company – Newark, Ohio


Bangunan ini bermula dari impian, Dave Longaberger iaitu seorang pengasas Syarikat Longaberger, untuk membina sebuah pejabat besar dengan reka bentuk bakul. Idea pemilik syarikat yang menghasilkan bakul kayu pada mulanya diejek oleh semua orang, termasuk arkitek, pelabur dan syarikat-syarikat pembinaan. Walau bagaimanapun, David masih merealisasikan impian dan pada 17 Disember, 1997 bangunan akhirnya berdiri dan ia menjadi salah satu bangunan yang terkenal di seluruh dunia.

most unique buildings in the world longaberger basket company 300x297 Top 10 Most Unique Buildings In The World

 

8. The Robot Building – Bangkok, Thailand

Bangunan Robot ini adalah ibu pejabat United Overseas Bank (UOB) di Bangkok, Thailand. Ia dibina oleh Sumet Jumsai, reka bentuk bangunan ini menggambarkan pengkomputeran perbankan yang berbeza daripada konsep seni bina pascamoden. Selesai pada tahun 1986, Bangunan Robot adalah contoh terakhir seni bina moden di Bangkok dan mendapat banyak pujian dari pemerhati seni bina.

most unique buildings in the world the robot building 207x300 Top 10 Most Unique Buildings In The World

9. Replay’s Building – Branson Mo, USA

Pada 1812, gempa bumi dengan kekuatan lebih dari 8 SR menggegarkan New Madrid, Missouri dan memusnahkan semua bangunan. Yah, hampir semua segala-galanya. Salah satu bangunan yang selamat adalah sebuah bangunan yang retak dan kini sebahagian daripada senarai bangunan yang unik di dalam Ripley Percayalah Ia atau Tidak.

most unique buildings in the world the replay building 300x225 Top 10 Most Unique Buildings In The World

 

 10. The Blue Building, Netherlands

Dalam lingkungan Rotterdam, Belanda, Schildersbedrijf N & F Hijnen mempunyai idea untuk mereka bentuk satu kawasan yang akan dimusnahkan. Tetapi pertama, ada perjanjian dengan orang di sekeliling kerana tidak berubah warna biru adalah warna bangunan. Warna biru adalah apa yang kemudiannya menjadi tarikan bagi setiap orang yang datang ke Rotterdam. Ini sekali salah satu blok yang paling ghaib rumah di Rotterdam, dan dengan menggunakan lapisan hanya 2 mikron cat biru ke, ia menjadi salah satu yang paling Rotterdam gambar.

most unique buildings in the world the blue building 300x242 Top 10 Most Unique Buildings In The World

2 comments:

GKA said...
This comment has been removed by the author.
hyemynameisrasyid said...

haha.,yg nombo 5 tu pening kpala kot tgok.,kalau dok dlm xtau la cmne.,hehe

GKA VIDEO BUSUK